Zpět na hlavní stranu

Stížnost k Evropské komisi na TikTok

Evropská stížnost na TikTok

 

Lobbistická organizace BEUC, která zastupuje skupinu 45 neziskových organizací z 35 zemí, včetně členských států EU, které se zaměřují na ochranu spotřebitelů, podala podnět Evropské komisi, aby se zabývala porušováním zákona a práv subjektů údajů ze strany digitální platformy provozovatele sociální sítě TikTok.

Po velice komplikované situaci ve Spojených státech Amerických, kde této provozovateli této sociální sítě hrozí zákaz jejího provozování a po zákazu v Indii, která představuje druhý největší trh na světě, je užívání této aplikace v ohrožení také v rámci EU. Stížnost proti čínskému provozovateli této mobilní aplikace instalované v chytrých mobilních telefonech se kromě jiného zaměřuje na neschopnost ochrany dětí a mladistvých před nežádoucím a škodlivým obsahem, nespravedlivě nastavené podmínky pro využívání videoobsahu a neoprávněný a netransparentní způsob zpracovávání osobních údajů uživatelů.

 

Lobistická organizace BEUC zorganizovala podání stížnosti na TikTok a podala ji Evropské komisi a následně také k irskému dozorovému úřadu pro ochranu osobních údajů. Tato skupina tvrdí, že podmínky užívání služby TikTok a všeobecné licenční podmínky pro využívání autorských práv jsou vůči tvůrcům na této videoplatformě nespravedlivě nastavené, systém vnitřní měny platformy je podobně zavádějící a nespravedlivý a že společnost neplní své povinnosti v oblasti zpracování osobních údajů dětí a mladistvých, jejich ochrany před možnou újmou, a že jejich oznámení o shromažďování a zpracování osobních údajů mohou být v rozporu s podmínkami obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) a se spotřebitelským právem.

 

BEUC také namítá měnový systém „Coins“, který se používá k poskytování odměny tvůrcům videa a streamerům. Skupina na ochranu spotřebitelů se domnívá, že podmínky zde uvedené jsou také nespravedlivé, přičemž jedním příkladem je, že TikTok si vyhrazuje právo kdykoli změnit relativní hodnotu virtuálních mincí. Hodnota neustále kolísá v důsledku směnných kurzů, ale TikTok si také vyhrazuje právo ji libovolně měnit. Uživatelé by si mohli koupit hromadu mincí, nebo by tvůrci mohli sedět na hromádce rozdaných „diamantů“, za které by bylo možné inkasovat skutečné peníze, které však mohou být z rozmaru provozovatele služby kdykoliv znehodnoceny.

 

Snad nejzávažnější stížnost z pohledu ochrany spotřebitelů se zaměřuje na zacházení společnosti TikTok se soukromím a bezpečností dětí, které tuto platformu využívají. BEUC zpochybňuje zpracování údajů uživatelů všech věkových skupin a tvrdí, že nejsou plně a jasně informováni o tom, jaké osobní údaje jsou shromažďovány a k čemu jsou používány. Podmínky jsou však zvláště nejasné pro děti a mladistvé. GDPR stanoví, že podmínky zpracování osobních údajů musí být subjektům údajů „srozumitelné a snadno přístupné“. BEUC také tvrdí, že TikTok selhává v ochraně nezletilých uživatelů před potenciálně škodlivým obsahem a skrytým marketingem. Příkladem „skrytého marketingu“ mohou být výzvy založené na hashtagech, které se šíří virálně a zahrnují použití konkrétního produktu; jak se výzva šíří, může být stále méně jasné, že byla původně vytvořena nebo sponzorována výrobcem produktu. Výzvy, které obvykle iniciují “ovlivňovatelé” placení spřízněnou společností, mohou být také nebezpečné; TikTok čelí v Itálii samostatné stížnosti týkající se 10leté dívky, která zemřela na zadušení poté, co se zúčastnila výzvy „black out“, která se šířila po celém webu. BEUC navíc říká, že pro nezletilé uživatele je příliš snadné najít cestu k sexuálně sugestivnímu nebo explicitnímu obsahu. Věkové omezení uživatelů platformy v současné době vychází pouze z prohlášení konkrétního uživatele, které není ověřováno, takže je pro děti triviální zajistit si přístup k obsahu, který by jim neměl být zpřístupňován.

 

Nová série stížností na ochranu spotřebitele přispívá k tomu, že se pro TikTok zvětšuje počet závažných globálních problémů. Aplikace byla v Indii v červnu 2020 zakázána v rámci probíhajícího sporu o hranice s Čínou, čímž byla tato aplikace odříznuta od největšího zahraničního trhu. Na konci roku 2020 byl TikTok zakázán také v Pákistánu kvůli hostování „nemorálního obsahu“. Trumpova vláda navrhla zákaz aplikace v USA v roce 2020 z národně-bezpečnostních důvodů, ale tento postup byl následně zablokován federálními soudy. Administrativa prezidenta Bidena v současné době hodnotí svůj vztah k této aplikaci, ale mezitím již byla ve státě Illinois podána hromadná stížnost, v níž uživatelé tvrdí, že TikTok porušuje zákon o nakládání s biometrickými údaji, který platí v tomto unijním státu USA.

 

Překlad článku Scotta Ikeda, korespondenta CPO MAGAZINE

Zdroj: CPO MAGAZINE

TikTok Faces Barrage of New Complaints From EU Consumer Protection Groups – CPO Magazine